Bob Marley a világ minden pontján szétszórt, zenével foglalkozó leszármazottait kutattam Wikipédián, mikor felfigyeltem erre a K'naan nevű úriemberre (Damian Marley bejegyzésénél az "associated acts"-nél). Gondoltam, valamelyik elpotyogtatott jog-örökös, aki az apu számaival haknizik világszerte. De nem. Nincs semmi köze a Marley familiához, legalábbis vér szerint.
Ez a K'naan (Kaynaan Warsame) nevű költő-rapper Mogadishu (Szomália) egyik nem túl előkelő kerületében (amit simán csak "The River of Blood"-nak hívnak) nőtt fel. Az országot a '80-as évek végétől polgárháború dúlta fel és nehezítette meg a lakosság életét (Black Hawk Down). K'naan apja már a háború elején elutazott az Egyesült Államokba, hogy taxisoförködéssel keressen pénzt. Nemsokára azonban követte a családja is, így került a fiatal K'naan a háborús övezetből Harlembe, majd a - feltehetően - nyugalmas kanadai Roxdale-be.
Az angol nyelvet és a rappelés nagyjából egy időben sajátította el. Az iskola helyett két éveig Észak-Amerikát járta, a neve egyébként "utazót" jelent szomáliai nyelven (micsoda párhuzam). 2005-ben debütált a Dusty Feet Philospher című lemezzel, majd 2007-ben egy élő anyaggal (The Dusty Foot on the Road) mondja el, hogy mit gondol háborúról, nyomorról, bevándorlókról, Afrikáról, a szegénységről, a harcokról...stb. 2006-ban a Juno Awardson az év legjobb hiphop lemezének járó díjat vihette haza, majd 2007-ben a World Music Awards felfedezettje lett.
A szakmában is felfigyeltek a vézna, visszahúzódónak tünő, különös frizimiskájú srác mondanivalójára és egyedi hangjára: turnézott Damian Marley-val, és olyan "kollégákkal" dolgozott már együtt, mint Nelly Furtado, Mos Def, The Roots, Dead Prez, vagy a Pharoahe Monch. Egyfajta szomáliai Bob Marley-ként felteszi hazáját a világ- és popzenei térképre.
Mindezt csak azért mondom el, mert
a Dusty Foot Philosopher egy kurva jó album, K'naan pedig a legkirályabb arc!
A 15 számot (és 3 skitet) tartalmazó debüt albumon nagy adagot kapunk a szomáliai valóságból, igazságtalanságról és szegénységről szóló történetekről, mindezt szomáliai dallamokkal, afrikai ritmusokkal, hiphop ütemekre.
Az elsőre egyből bejövős dalok inkább az amerikai hiphop jegyeit markánsan magán hordozó számok - My Old Home (nagyon nagy), a Smile (a legnagyobb), a Strugglin' (okés) vagy Whats Hardcore (szintén okés)- közül kerülnek ki, de néhány hallgatás után egyre jobban rákattantam az afros ütemeket egy fokkal jobban erőltető számokra is, mint a Soobax (zseniális darab) vagy az In the Beginning, ami meg az egyébként nem túl optimista hangulatú lemez "legboldogabb" száma.
De hallgathatók a tradicionális afrikai zenét jobban felvállaló dalok is, mint a Hoobaale vagy az Until The Lion Learns To Speak (ami tartalamaz egy szintén elég korrekt "rejtett számot").
Már utaltam arra, hogy nem túl optimista a lemez hangulata, ezt néhány gyötrődős szám is alátámasztja, mint az acapellás Voices In My Head, a full eminemes Boxing My Shadow vagy az elektromos gitárokkal megzavart If Rap Gets Jealous.
A lemez viccdala pedig az ugrálós, igazi laza hiphop, az album címadó dala, a Dusty Foot Philosopher. Az újabb anyagra sem kell már sokat várni, 2009- elején jön az új K'naan stúdióalbum Troubadour címmel. Az első kislemezdalt az ABC's-t már meg lehet hallgatni (sőt meg is lehet vásárolni). Előjáróban csak annyit, hogy nagyon fasza a dal és feltehetően a januárban megjelenő anyag legalább olyan ütős lesz, mint az azt megelőző.
Azt még érdemes tudni, hogy a jövőre megjelenő Troubadour számait Jamaikában, egyenesen a reggae egyik legszentebb helyén, Bob Marley régi (és legendás) otthoni stúdiójában, a Tuff Gongban vették fel. A felvételnél a bandáján kívül még két Marley testvér - Damian és Stephen - volt segítségére. És ha nem szívták szét az idejüket, akkor talán még egy dokumentumfilm is készülhet a munkálatokról (magukkal vitték egy filmes barátjukat is).
Ezeket érdemes meghallgatni:
K'naan - ABC's
K'naan - Soobax
és ezt is
kommentek