Sikíts, vágj, torzíts, szürj: Roland TB-303
Immáron 25 éve, hogy a Roland cég gondolt egy ravaszat és megalkotta a TB-303-as kütyüjét, ami eredetileg a basszusgitárosokat helyettesítette volna a stúdiókban (TB = Transistor Bass). Igazából sok dologra jó volt a 303-as, de a basszusgitárosok kenyerének az elvételére egyáltalán nem. Az ok: a hangzása nagyon messze van a basszusgitárok hangjától.
A TB-303-as a kezdeti időszakban egyáltalán nem volt sikeres: másfél év és 20 ezer legyártott darab után a cég befejezte a gyártást. Az igazi sikerre a '80-as évek végéig várni kellett, mikor is egy Phuture nevű formáció elkészítette az Acid Trax című szerzeményét, ami nagyrészből a 303-asból felvett és folyamatosan módosított basszusra épült. Körülbelül ettől kezdve beszélhetünk az acid néven elhíresült elektronikus zenei stílusról (ami egyébként a techno és a rave kialakulásához és elterjedéséhez is nagyban hozzájárult).
Az acid zene tipikus hangzásvilágát a TB-303-asok nem egészen rendeltetésszerű használatával érték el: a rezonanciát maxra tekerve, torzítókat rákötve és a levágási frekvenciák módosításával jött létre az igazi "savas" hangzás, ami sikít, süvít, brummog, vagyis a magasba emel és/vagy a mélybe ránt. Aki már életében 1szer volt diszkóban, az már biztosan szeletelt tipikus acid-szólamokra. Manapság a TB hangzása nagyban összefort az elektronikus zenével.
A kezdetekhez képest a '90-es években már sokan mesteri szinten kezelték a kis szürke dobozt, és hihetetlen dolgokat hoztak ki belőle: bár a 303-as csak egy szólamban szólt, a bátrabbak 2 vagy akár 3 gépet egyszerre tekergettek.
A siker és az erősen korlátozott darabszám miatt a hangszer ára a többszörösére nőtt és manapság már nem is olyan könnyű beszerezni egy eredeti 303-ast. Persze a Roland kultikus kütyüjét sokan sokféleképpen próbálták lemásolni, de a leghitelesebb koppintás talán csak a svéd fejlesztőcsapatnak (Propellerhead) sikerült, akik 1997-ben megalkották a Rebirth nevű programjukat, amely magába foglalt 2db 303-ast, egy TR 909-est és egy TB 808-as dobgépet. A szoftver aránylag korrektül helyettesítette a legendás "vasakat": a hobbizenészek mellett még a profik szívét is megdobogtatta a kis program.
A felépítéséről csak annyit, hogy egy darab oszcillátor (hangkeltő - csúnyán, magyarul) volt a mag, ami 2 hullámformát tudott (négyszög és fűrészfog). Az így létrehozott hang paramétereit pedig egy aluláteresztő szűrő segítségével lehet változtatni. A programozása is elég egyszerűre sikerült, az ún. step by step módszerrel lehetett megmondani neki, hogy mikor-mit-miért. Midi pedig nem volt benne, hiszen akkor még nem fejlesztették ki.
A TB-303 az elektronikus zene talán legkultikusabb hangszere. Nélküle minden másként alakult volna. Szóval respekt a mérnöknek, akinek az agyában megfogant a nagyszerű ötlet. Ja, őt egyébként Tadao Kikumoto-nak hívják. És japán. Isten áldja! :)
kommentek