Rádió

</COMMENT> No J2SE plugin support.

Címkék

2 bit pie (1) 30y (1) 90s (4) acid (2) afro (1) ajánló (27) akkezdet (1) album (10) állami (1) aludnifogtál (1) amy winehouse (1) anima (3) anima sound system (2) anorganik (1) balaton sound (5) balkan fanatik (1) bárány attila (1) beat dis (1) berger dalma (2) best of 2008 (1) beszámoló (2) big weekend (1) billboard (1) bobafett (1) bobakrome (1) bokros (1) budabeats (3) cadik (1) carbonfools (1) casio samples (1) chameleon records (2) chemical brotheres (1) che guevara (1) cikk (1) cinematour (1) colorstar (1) crystal method (2) damian marley (2) dance (1) deutsch gábor (2) dj bootsie (1) dj cadik (1) dj krust (1) dj szövetség (1) donwtempo (1) drog (1) drumandbass (2) dr dre (1) dub (6) dubstep (1) dub pistols (1) electronic (5) electronikus (1) elektronic (1) elektronikus (62) eleltronikus (1) emi (1) eminem (1) esclin syndo (4) etno (1) fájlcsere (1) fatboy slim (1) fesztivál (9) film (1) fluke (2) fluor filigran (1) folk (2) folkfree (2) forradalom (3) fourty main (1) franz ferdinand (1) funk (1) fu rakk (1) gelka (1) goldie (1) goulasch exotica (3) hangszer (1) hellókarácsony (1) hiphop (19) house (1) iam (1) indie (1) industrial (1) ingyenkoncert (1) ingyenzene (17) interjú (6) internet (1) invaders must die (8) jazz (3) jazzékiel (1) jogdíj (1) judie jay (1) jungle (1) kerekes band (1) kft (1) knaan (1) koncert (14) koncertajánló (1) könyv (1) krachtek elektronik (1) kritika (8) kult (5) kultúra (1) k naan (2) laika revans (1) latin (1) leállás (1) lee scratch perry (1) leftfield (1) lemez (7) lemezajánló (1) lemezjánló (1) letöltés (10) live (6) madonna (1) magashegyi underground (1) magyaros (1) manu chao (1) marcell (1) marcus may (1) massive attack (2) matisyahu (1) mc zeek (1) meat beat manifesto (1) meglepetés (1) membran (1) metalheadz (1) metallica (1) milli chab (1) mitsoura (1) moby (1) mr2 petőfi (1) ms dynamite (1) napi zene (2) népzene (2) netlab (1) netlabel (1) new order (1) nyers (1) omen (2) orbital (4) örömhír (1) ősmagyar (1) p2p (1) pankkk (1) pannonia fesztivál (2) pen (1) pen2009 (1) péterfy bori (1) planet55 (1) pluto project (1) pop (4) portishead (5) pozitív (1) prodigy (17) radiohead (2) realistic crew (4) reggae (4) remix (3) rock (10) roland (1) roma (1) röyksopp (1) run (1) saul williams (1) savages (1) sena (1) singas project (1) soundpill (2) steve (1) suhancos (3) sziget (2) sziget2009 (1) szórakozás (1) take me to the hospital (1) tape underground (3) tb303 (1) techno (2) the (1) the avalanches (1) third (1) transglobal underground (1) trentemoller (1) tricky (2) trinitys breakfast (1) triphop (17) troubadour (1) turné (3) turul (1) u2 (2) underworld (1) válogatás (1) varga zsuzsa (1) vélemény (1) videó (8) világzene (4) wacuumairs (2) windows (1) with (1) wolves (1) zagar (2) zenajánló (1) zene (95) zene.hu (1) zeneajánló (39) zeneipar (5) zeneletöltés (3) zenemajom (1) Címkefelhő

nagyM blog

dub, hiphop, dnb, breakbeat, triphop, jazz, chill, világzene, reggae és lehetőleg minél több ingyenzene

Zene.hu hírek

Nincs megjeleníthető elem

Take me

prod_take_me.jpg

Sziget'08 képek

kommentek

zene

zenehulogo.jpg

2008.12.22. 20:20 nagyM

Istenségből megélhetési technós: Underworld

Címkék: zene kult 90s elektronikus techno underworld zeneajánló

Az Underworld nevű elektronikus formáció alapításának az ötlete már a ‘80-as évek közepén felmerült a két egyetemi barát, Karl Hyde és Rick Smith fejében. Az alapokat még a főiskolában együttzenélve fektették le, amikor is The Screen Gemz néven próbálták meg házasítani a Kraftwerket a reggae-vel; majd 1983-ban megalakult a Freur nevű szintipop együttes, amely 3 éves fennállása alatt azért kiadott néhány kislemezt és két albumot.

Duóból trió

1996-ban vették fel az Underworld nevet és a gitárosabb, funky-s electropop felé vették az irányt, készítettek néhány felvételt, aztán 1990-ben elvileg feloszlottak. A közös munka szüneteltetésének akkor vetettek véget, amikor megismerkedtek egy essex-i dj-vel, Darren Emersonnal. Darren csatlakozása a duóhoz nagy löketet adott az Underworldnek: sokkal táncolhatóbb, eredetibb elektronikus tánczenét kezdtek el készíteni.

Az első album már ezeknek széles spektrumát próbálta felölelni. Az 1993-ban megjelenő “Dubnobasswithmyheadman”-ről olyan dalok váltak ismertté, mint a Cowgirl vagy a Dark & Long.

Az igazi áttörést azonban csak a második lemezük, az 1996-ban megjelenő Second Toughest in the Infants hozta meg, azon belül is a Born Slippy, amely a Trainspotting című film főcímdalaként egy csapásra világhírűvé tette a formációt (a dalt eredetileg csak b-oldalas számnak szánták, ám végül több, mint egymilliót adtak el belőle).

Az Underworld ekkoriban lazán bánt a stílusokkal, a Second Toughest album 8 tétele szépen bemutatja a korabeli elektronikus tánczene legfőbb irányzatait: a technótól kezdve a drum & bass-en át egészen a house-ig. A kezdő, háromrészes dal a Juanita/Kieless/To Dream of Love és a kimásolt kislemezek (Pearl’s Girl, Rowla) meghatározó részei a ‘90-es évek dance kultúrájának.

Techno istenségek

A hirtelen jött népszerűséget sikerült a csapatnak még tovább fokozni a ‘99-es Beaucoup Fish albumukkal, amelyről a Jumbo, a Push Upstaire és a King of Snake mellett a Moaner (mint a Batman és Robin filmzenéje) vált igazán ismertté. Az album címe eredetileg ”Tonight Matthew, I'm Going to be Underworld” lett volna (ami egy brit sorozat híres mondata), de mivel a szigetországon kívül másol semmit sem mondott volna a mondat, ezért lett Beaucoup Fish. A cím (ami a halászok között használt jókívánság) szerencsét hozott a csapatnak, hiszen ez lett a legtöbb példányszámban eladott albumuk.

Ezt természetesen megtámogatták egy világkörüli turnéval, amiből 2000-ben megszületett az Everything Everything című live anyag, amely CD-n és DVD-n is napvilágot látott. A sikerek közepette Darren Emerson elhagyta a bandát, inkább DJ-karrierjére szeretett volna több időt és figyelmet szentelni.

Az Underworld hosszú idő után újból duó lett, ám a harmadik mozgatórugó nélkül már nem volt igazi a munka, az első, Darren Emerson nélkül felvett anyag, a 2002-es Hunderd Days Off kissé megosztotta a rajongókat, hiszen amit a ‘90-es évek elején az essex-i DJ magával hozott, azt most el is vitte. Az új anyag mérsékelt siker lett és mivel úgyis lejárt a szerződésük a kiadóval, a Hyde-Smith páros döntött: új irányba tekint.

Az útkeresés

2005-ben kezdték el megvalósítani a “Riverrun Project” elnevezésű tervüket, melynek lényege, hogy párszámos kislemezeket (Lovely Broken Thing, Pizza For Eggs, I'm a big sister, and I'm a girl, and I'm a princess, and this is my horse...) tettek elérhetővé az oldalukon. Ezek az anyagok nem kerültek a boltokba, csak mp3 formátumban tölthetőek le az Underworldlive.com-ról (ahol egyéb ritkaságokat, live-okat és kiadatlan felvételeket is megoszt a páros).

Az első kézzelfogható megjelenésük a 2006-os Breaking and Entering film zenéje, melyet az Underworld Gabriel Yareddal közösen készített.

2007-ben újból rászánták magukat, hogy stúdióalbumot vegyenek fel: októberben megjelent az Oblivion With Bells című hetedik korongjuk. Az anyagról csupán a Crocodile-t másolták ki kislemezre, ami igazából nem nagy kár, hiszen könnyen felejthető lett az újabb próbálkozás.

2008-ban újból filmzenében utazott a duó: Danny Boyle Sunshine című filmjéhez készítették el a teljes hanganyagot (John Murpy közreműködésével).

Darren Emerson távozását - zenei értelemben - nem igazán tudta kiheverni a szerzőpáros, 2002 óta sokat vesztett népszerűségéből a csapat.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://nagym.blog.hu/api/trackback/id/tr83836747

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása